Публикувано в "24 часа"
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=477778
КАКВО СЕ СЛУЧВА С БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР?
Захари Карабашлиев
В една априлска вечер на 1865, малко след кървавата американска Гражданска война, президентът Линкълн, съпругата му, един млад офицер и неговата годеница отиват на театър и сядат в ложата отдясно над сцената. По време на представлението, много известният тогава актьор Джон Уилкс Буут, въоръжен с кама и пистолет се промъква в президентската ложа, застрелва Линкълн в главата, ранява с камата офицера, който седи до него и скача на сцената, счупвайки крака си. Верен докрай обаче на актьорския си инстинкт, Бруут, се изправя пред публиката и пламенно извиква “Sic semper tyrannis”, преди да изчезне куцайки през задния вход. След убийството, правителството на Щатите одържавява сградата, като плаща на собственика й Джон Т. Форд 100 000 долара.
Доколкото знам това е първия, а навярно и последен случай в историята на САЩ, в който държавата се превръща в собственик на театър. И това се случва не за да се поставят там най-добрите представления. Напротив. Прави се, за да не може никога повече тази сграда да се използва за развлечение на публиката.
Правителството на Щатите не иска да има нищо общо с финансиране на изкуството, а изкуството – с държавната бюрокрация. Министерство на културата не съществува. Не че изкуството няма обществена подкрепа. The National Endowment for the Arts, например е държавна агенция, заета именно с това. По думите на нейния директор, американския модел за подрепа на изкуството е децентрализиран, гъвкав, комплексен. Той е различен от този в Европа, Китай и Мексико, където системи централизирани в министерства на културата предвиждат стабилно финансиране на изкуствата, но “...са изложени на риска да разделят културния свят на вътрешен и външен... вътрешните получават много пари, а външните биват маргинализирани.”* Американският модел е различен. Той комбинира федерални, щатски и местни правителствени организации, частни лица, корпорации, фондации и т.н. Този модел обаче има една особеност – да подкрепя само “excellence in the arts.” Т.е. само най-добрите. Както във всичко останало, американците са готови да подкрепят само отличниците. И ето парадокса – подкрепата идва за тези, които нямат нужда от подкрепа, а неуспелите не получават нищо. И се сещам за притчата, която Христос разказва на учениците си – за талантите, господарят и слугите (Матей, 25:14). Няма да я преразказвам отново тук, само ще припомня, че в нея един господар наградил предприемчивите слуги – тези, който рискували и спечелили. А онзи слуга, който нищо не свършил с таланта си наказал. “На който има, ще му се даде и преумножи, а който няма- ще му се вземе и това, което има.” Ето така завършва тази притча и както обикновено, милостивият Исус е прав.
С две думи, идеята за държавен театър в Америка е абсурдна.
Как стоят нещата в българската театрална гилдия? Може ли театърът ни да съществува независим от държавната бюрокрация? Вълненията около предстоящите “антикризисни мерки” следя оттук всекидневно и донякъде изживявам като свои. Имам приятели актьори, режисьори и писатели и в България и в Америка, а и както всички знаем, кризата започна не отдругаде, а точно откъдето пиша тези редове.
Ето разликата между рецесия и криза: когато съседът ти остане без работа – рецесия. Когато ти останеш без работа – криза.
Съкращенията в калифорнийския бюджет засегнаха и моето семейство – съпругата ми, която преподаваше и в университет и в колеж остана изведнъж без преподавателско място. Безкрайните месеци в търсене на нова работа ще запомним дълго. Криза. Аз самия съм оставал без работа и в България и тук. Знам много добре какво е да се събудиш сутрин без план как точно ще мине деня ти. Състраданието ми към всички съкратени от театъра, уволнени или с намалена заплата, е истинско. Но има един друг глас в мен, който казва: а как се стигна дотук?
Майка ми твърди, че за пръв път ме усетила в корема си в театър – гледала “Рози за доктор Шомов”. Нямам спомен дали съм се опитвал да ръкопляскам, или съм негодувал – все пак са минали 42 години. Струва ми се обаче, че оттогава до днес, системата в българския театър е същата. Толкова неща се промениха за тези години, а една от най-прогресивните културни институции – не? Ако е така – има нещо гнило в тази работа. Истината е, че българският театър в момента страда от кръвосмешението, което е култивирал десетилетия наред.
Но – някой ще каже – сега не е времето за промени. А кога е време за промени? Утре? Все туй наше вечено утре, утре? Нали именно това отлагане на промени доведе до точно това състояние. Знам, че има директори на театри, в чиито корави комунистически черепи, мисълта за промяна е ненавистна мисъл, мисъл прокобна и черна. Но трябва ли доброкачественото, умно и трудолюбиво у многото чудесни актьори и актриси, които познавам в България да линее? Българските актьори и актриси, сценични работници и режисьори имат нужда от много повече от това просто да не им се намалява заплатата с едиколко си процента.
Какво следва сега? Аз самия не знам къде е истината. В българския театър се натресох някак с две и половина поставени пиеси, но пък никой не ме оставя да забравя, че съм непоканен. Въобще, фигурата на драматурга в България е някак нелепа. Какво да се прави с този човек? Хубаво е, че е написал пиеса, но какво да правим с него? Нека си вземе хонорара и да не се бърка. Най-добре е, разбира се да е умрял, така няма защо да се съобразяваме с него. А той, не щеш ли, хем писал, хем – жив, а и има мнения по разни важни въпроси.
Ето какво мисля аз. С времето всичко неестествено и изгъзурчено ще си отиде или ще остане привилегия за малцина избрани, които ще се наложи да си търсят субсидии не от данъците на “простолюдието”, а отнякъде другаде. Good luck! Мисля, че театърът, най-сетне ще започне да се връща към себе си, към първичното и най-съкровеното. Мисля, че българският театър ще започне и да се заглежда в българската драматургия, не просто по задължение, а и донякъде с очакване. Защото и най-рекламираното телевизионно “реалити” не може да замести онова друго живо “реалити”, което може да ти даде сцената. И публиката знае това. Мисля, че колкото по-глобален става света, толкова по-мил ще става театъра за всяка отделна нация.
Глава XVII на “Под игото” е посветена изцяло на представлението “Многострадална Геновева” разиграна в мъжкото училище на едно фикционално градче. Иван Вазов след като преразказва с умение и хумор съдържанието на пиесата добавя “Тази наивна и трогателна концепция беше разплаквала всички баби и невести в града. Геновевината легенда помнеха и днес всичките, а много госпожи знаеха наизсуст драмата... Ето защо довечерашното представление вълнуваше от много дни обществото. То го очакваше нетърпеливо, като някое голямо събитие, което щеше да внесе приятно разнообразие в монотонния живот на Бяла черква. Всичко се тъкмеше да иде на театъра. Богатите госпожи приготвяха премените си, а сиромахкините продаваха на пазара преждата си и тозчас си купуваха билет, за да не би парите да идат за сол или сапун.” Тук следва да припомня, че именно от сцената на читалището, в самия край на успешното представление от сцената, зазвучава революционната песен “Пламни, пламни ти в нас любов гореща”, която запята от актьорите е подхваната и от пубиката. “Песента цепеше въздуха, разпаляше и опияняваше сърцата... Всички, които знаеха песента, запяха я - и мъже, и девойки; тя сбра всичките души в едно, сля сцената със залата и се издигна към небето, като молитва.” Макар и рожба на Дядовазовото въображение, тази сцена е всъщност много реалистична. Българското Възраждане е дълбоко свързано с читалищата и “театрото”. Европейското Възраждане също. Американската идентичност – съвсем. Историята на цивизацияата въобще – с драма сме дошли, с драма и ще си отидем, по дяволите. Хората са играели, още преди да се научат да говорят, децата играят далеч преди да са ги облъчили със Станиславски.
Четох наскоро едно интервю на Мариус Куркински, в което той разказва как като дете на село ‘правел театър’ за баба си и дядо си и за съседите. “Започнах да импровизирам монолог. Тръгна от Чудомир – “Не съм от тях Како Сийке”, и започнах да измислям текст, на който хората не спираха да се смеят. И усетих как отлепих, видях къщите, керемидите... След час, час и и половина, една лекарка казала да излязат да ме приберат... миха ми лицето, водиха ме на някаква жена да ми бае. Тогава си казах: ‘Ето така се играе – да си обзет от такъв вихър.’ “ **
На българският театър сега му трябва вихъра на Мариус Куркински, лудостта на Камен Донев, силата на Снежина Петрова, всеотдайността на всеки работещ Актьор и Актриса, не мога да ги изброя тук сега.
Истинският артист няма нужда от Министерство на културата – той/тя ще се оправят и без него. Министерството на културата обаче има нужда от таланта на истинския артист. И трябва да намери формулата, в която труда му да не отива нахалост, а да е “на полза роду” и добре възнаграден.
Мисля, че в това трудно време, театърът в България не бива да влиза в ролята на жертва и на подсъдим. Театърът в България може и трябва да се държи като силен и опитен актьор: изправен гръбнак, лице към публиката, добре артикулиран и пестелив в жестовете си. Всичко, което той всъщност владее отлично.
............................................................................................................................................
** Спсание МАХ, ноември 2009
Момичето от акварела и магията на раклит...
Ленчето, Катето и Камала- жените в полит...
13.05.2010 20:33
З
14.05.2010 16:13
Но Америка, драги, е съвсем друг свят. С различни традиции, в т.ч. и културни, с различен... морал. Толкова.
Що се отнася до българската драматургия: съвсем наскоро бях на театър - български драматург, талантливи артисти, но... нямаше театър. Защото нямаше пиеса - някаква налудничава псевдомодернистична абракадабра... Спирам до тук.
Не искам да обидя никой, пази Боже! Но ако аз, който се смятам за средно интелигентен възприех театрото така, какво остава за по-неизкушения зрител?
Успех.
Спомням си навремето заведох братовчедка си от далчечната провинция на представлението на варненския театър "Черна дупка". Тя беше на 15 и така се впечатли, че в крайна сметка завърши актьорско майсторство.
Дори едно дете да се спечели за каузата в името на културата, прави успешна цялата идея за държавна издръжка на изкуството.
За това намирам кощунствено да се побликуват в национален ежедневник подобни изказвания. За което, разбира се, Вие нямате вина. Просто пазарна икономика :)
аз лично много се радвам, че се натресе в театъра и модерната литература в България :)
Относно театрите - смятам че си напълно прав за кръвосмешението. Актьорите също много добре го разбират, и също от тях зависи да са по-дейни за да се поставят нещата на мястото им. Не е достатъчно "да си обзет от такъв вихър". Преди това давещите се трябва да разрешат проблема с давещите се, нали така? :)
22.06.2010 18:42
Ценя много Вашето перо и мнение и затова искам да Ви попитам... Необходим ми е съвет и помощ!
Написах пиеса, но как да разбера дали има качества... към кога да се обърна, къде да я изпратя...
Благодаря Ви предварително!!! Надявам се на рамо...
Тина
За пиесата... Опитайте с конкурси- Шумен, Плевен, Театър 199... Сега има нов конкурс към Театър София - вижте подробности в сайтовете.
Успех Ви желая!!!
С най-добри чувства,
Захари
22.09.2010 02:44
На мястото им съвсем естествено ще дойде чалгата.
Ако знаех изход.....ама не знам.